Monday, April 23, 2012

Lomography Is My Passion

Hello! Ingat tak dulu aku ada update entri pasal Lomography? Ok harini nak share lagi serba sedikit mengenai Lomography. Bagi yang berminat, mesti faham kenapa ada sesetengah individu gemarrrrrrr sangat dengan seni Lomography ni. Ada jugak beberapa suara jugak yang mengatakan Lomography ni merepek. Apabila bertanya tentang lomography, ini antaranya Top 5 punya respon :

1. Errrr lomography tu apa?
2. Gambar blur la weyh. Gelap. Tak cantik langsung
3. Alaaaa, mahal la nak cuci gambar setiap kali habis film. Nak beli film lagi
4. Tak faham tentangnya dan merepek
5. Tak boleh kalahkan DSLR la derrrr....

MINE
Memang bagi yang tidak gemar tentang seni lomo ini, macam tu lah respon nya. Mula-mula pun, aku pun tak faham. Tapi bila dah explore, dah alami sendiri, memang seronok. Bukan sebab jenis2 camera lomo yang comel aje, tapi sebab gambar2 dia unik.

Memang DSLR lagi power, sharp, perfect dan hebat. Aku pun pengguna DSLR. Tapi ingat, sebelum wujudnya camera2 digital ni, camera analogue atau manual ni la yang digunakan zaman dahulu. Sebenarnya guna camera manual ni la bagi hasil yang lagi baik dari camera sekarang. Bagi aku la. Depends jugak dengan tangan yang menangkap tu kan?

Gambar waktu 1st time macam palat. Hampa pun ada. Tapi tetap gigih mencuba. Makin lama, makin selalu cuba, hasil lebih baik. Percayalah. Memang lah kena keluar duit sikit untuk beli film, cuci film lagi, tapi berbaloi jugak dengan hasilnya.

K semalam, aku pergi Photocrafts Central Market untuk amik film yang aku cuci haritu. Aku cuci dua jenis film. Satu masa pergi Penang, satu lagi masa hot air balloon punya event tu. Mula2 macam nervous. Tak dapat tengok selagi tak balik rumah. Sekali bila dah balik, pehhhhhh Alhamdulillah! Syukur sangat2. Hasil semakin baik. Semakin improve. Inilah hasilnya :) 








Yeah full with colours. Memang tema berwarna-warni. Nak masukkan 24 gambar, tak surprise lah. Haha. So kalau nak tengok yang selebihnya, korang boleh berkunjung dekat account lomography aku. Korang dialu-alukan untuk menjenguk dan memberikan pendapat tentang lomo artwork aku.


Sebelum ni, aku dikecam oleh ayah aku sebab lomo thingy ni. Dia seorang pengguna DSLR. Masa mula2 beli camera lomo, dia kata membazir je pakai lomo ni. Banyak duit kena keluar. Gambar tak sharp tak lawa. Sekali bila aku tunjuk hasil2 gambar semalam, dia kata " Pakai camera apa tu? Cantik pulak gambar dia "

Ye, memang cantik pun ayah! HAHA. Aku tak kan give up main benda alah ni. This is my passion. My hobby. Memang tak membantutkan aku untuk beli film baru lagi. Memang aku akan beli film baru. 

Dan cuba nak kumpul duit untuk beli Diana F+ 35mm back. Supaya saving sikit. Atleast dapat 36 exposures. Kalau yg sekarang ni cuma dapat 12 atau 16 je. Depends ikut frame yang aku pakai. K bebel lama2 tak faham lak kang. Haha. Harap lepas ni hasil lebih cantik. Aku tak kan sia-siakan camera lomo aku ni. Yeahhh

Bagi sesiapa yang berminat nak tahu pasal lomo ke apa, nak berkongsi minat, pendapat, pengalaman, idea dan sebagainya, boleh la contact. Drop some comments. Add di fb atau pun follow di twitter. Ataupun ada account lomography jugak ke, contact2 lah. Tak salah berkongsi minat kan? Ok bye :)


Thanks for reading. Have a nice day :)

No comments: