Sunday, November 13, 2011

Pertandingan Memancing PD

Hye. Berdasarkan entri yang lepas, kan aku ade cakap nak pergi PD kan. Semalam, bersamaan hari Sabtu, aku dengan family aku pergi PD. Untuk pertandingan memancing anjuran JKR. Aku ayah mak n pakcik makcik aku pun pergi jugak. Dorang lah yang ajak n tolong daftarkan untuk pertandingan tu.

Malam sebelum pergi tu, acik aku message, kate ramai orang dah pacak pancing dulu, kiranya macam dah cop tempat la. Aku macam halamak, tak fair gila dah cop awal2. HAHA.

So pagi2 buta dah bertolak. Mak aku dah siapkan makanan. Malam sebelum tu jugak dah siapkan pancing, baju lebih, khemah tikar semua lah. Bertolak nak dekat pukul 6. Yela, kena lah gerak awal, sebab nak sampai sana awal. Pergh mase tu kepala macam biul je bangun awal. Takpe, aku menguatkan semangat nak pergi sebab excited.

Dalam mase satu jam, sampai lah PD. Kul 7 baru sampai. Bangun2 je mase tertidur dalam kereta, dah nampak pantai. yeayyyyy :D Dah lama tak nampak laut dan pasir pantai. HAHA. Sampai je tempat pertandingan tu, orang dah ramai gila k. Dorang siap bawak khemah tidur dari malam sebelum tu sebab nak cop tempat awal. Gila saiko.

Keadaan mase awal pagi

Pindahkan barang cepat2. Pastu pasang khemah. Tetiba jadi bangang sikit nak pasang sebab dah lupa. Terkial2 la kejap. Haha. Zaman bila tah aku pasang khemah, masa aku sekolah rendah aku rasa. Haha. Langit dah gelap. Tetibaaaaa praaapppppppp hujan turun lebat gila. Terus basah. Dah la kena pasang dua khemah. Ade orang tolong. Terima kasih bang! HAHA

Khemah kami yg warna hijau tuuu

Semua peserta dapat tshirt. Simple je tshirt dia warna hitam. Ade yang pakai, ade yg tak pakai. Nak pakai terpulang lah kan. 


Yg masuk aku ayah pakcik n dua orang makcik aku je. Mak aku tak masuk bertanding. Hehe. Siap2 kan pancing sebelum start. Tepat pukul 8, hon telah dibunyikan. Pertandingan memancing pun bermula. Semua pancing panjang2 gila. Pancing pantai memang kena panjang2. Baru boleh baling jauh2. Baling tepi2 tak tau la ikan ade ke tak. 

Tengok lah ade gambar kat bawah ni, peserta2 memancing yg terlibat. Ramai kannnn????



Hamik ramai kan?


Peh aku tak expect lah ramai camni. Nak daftar pun dah bayar RM100. Dorang sanggup gila bayar, datang awal2 semua. Sebab hadiah pertandingan memancing ni bernilai RM25000. Mana dorang tak gila nak cuba. Hadiah sagu hati dengan cabutan bertuah pun banyak.

Yang susah nya bila mancing ramai2 ni, tali bersilang sana sini. Macam spider web silang dia. Tu pun mengambil mase nak settle kan. Tu susah, tapi memang dah adat pertandingan memancing lah. Tak boleh nak marah lah pun kalau tali bersilang. 

Mase orang tengah balin pancing tu, jangan la dok gatal2 duduk belakang orang tu. Tak pasal2 telinga boleh hilang sebelah tertarik dgn mata kail ke apa. Tak pasal2 dah terbaling sekali dalam laut. Sebab pancing dorang tersangat lah panjang almost 12 kaki ke atas panjangnya. Tu aku tak mandi laut. Tetiba kang terpancing sekali.

Pastu mencabarnya, hujan lebat gila. Sangat lebat. Bayangkan semua kuyup gila babi. Ingatkan panas macam biase, tapi memang hujan lebat. Aku seronok la mandi hujan. Scrub kaki dengan pasir pantai bila bosan. HAHAHA

Rezeki mase tu macam tak ade je. Sebab sekor ikan pun takde. Makcik aku dah check guna GPS, memang takde ikan. Bapak aku pun kate arus kuat n cuaca tak elok. Bukan musim ikan. Yela, yg dpt ikan sebelah kiteorang tu pun, ikan die kecik je pun. Kalau lepas dapat ikan je, kena cepat2 daftar dgn marshall. Pastu bukan semua dpt ikan. Kalau betul byk ikan, jiran2 yg lain dah dpt dah. Ni sorang pun tak dapat.

Lagipun tali bersilang, baru baling je, orang lain dah gulung pancing. Tu yg buat jadi bersilang sane sini. Ikan pun tak sempat kenal umpan. (teori aku) HAHA. Pertandingan berlansung selama 4 jam. Dan 4 jam tulah hujan tak henti2, 4 jam tu lah aku mandi hujan. Memang kental!

Dengan harapan yg tinggi, memang takde ikan lansung. Aku pun macam dah kesejukan gila. Makin lama, air pun makin surut. Ikan pun macam makin senyap. Tepat pukul 12, hujan pun makin reda. Hon pun bunyi. Menandakan dah tamat pertandingan memancing tu. Semua gulung pancing, cepat2 pergi pentas result untuk tau sape pemenang, n result cabutan bertuah.


Makcik aku je pergi pentas tu. Aku pergi tukar baju. Mak ayah n pakcik aku pergi kemas barang. Badan aku memang berpasir sebab main pasir. HAHA. Pastu basah lencun. Nasib bawak baju lebih. Lepas tukar baju, lipat balik khemah, n bentang tikar duduk bawah pokok. Time ni dah panas dah. Makan bekalan yg mak bawak.



Ok sedikit tan eh muka aku. HAHA. Bukan sebab cuaca panas, aku rasa wap air laut tu yg buat muka jd perang jap. Hahaha. Tunggu makcik aku mcm lama je, dlm kepala otak aku mungkin dorang tgh tolak motor (hadiah cabutan bertuah) kot. HAHA. Tak lama lepas tu semua org beransur balik. Makcik aku pun muncul dgn muka hampa.

Memang tak dapat ape2 pun. Sedih jap. HAHA. Yang menang jiran sebelah kiteorang mase mancing. Bayangkan bertuahnya dia dapat RM25000 tu. Padahal ikan die kecik je kot tak sampai sekilo pun aku rasa. Tapi dah tuah dia. Haish

Walaupun pulang dengan tangan kosong, aku tak kesah la. Janji gembira. Dapat tgk pantai dapat main pasir. HAHA.Takpelah, so far memang seronok :)


Thanks for reading. Have a nice day :)

No comments: