Wednesday, November 2, 2011

Awan

Awan adalah ciptaan Allah paling cantik. Aku suka tengok awan. Lagi2 bila waktu tengah panas, langit berwarna biru laut, disertakan dengan kecantikan awan yang gebu & tebal.

Bila nak pegang awan, tak boleh. Sebab awan sangat tinggi di udara. Naik kapal terbang pun bukan boleh pegang. Sebab awan adalah gumpalan wap air yang terapung di atmosfera. I wish i could lay down on the fluffy clouds. Clouds are so pretty. I used to wish I could eat them just like eating ice cream or cotton candy. Haha.

Ingat tak belajar Kajian Tempatan ke Geografi tah, belajar pasal pembentukan awan. Fakta tentang awan. Sumber dari wikipedia.

  • Apabila udara panas, lebih banyak wap terkandung di dalam udara karena air lebih cepat menyejat. Udara panas yang sarat dengan air ini akan naik tinggi, hingga tiba di satu lapisan dengan suhu yang lebih rendah, wap itu akan mencair dan terbentuklah awan, molekul-molekul titik air yang tak terhingga banyaknya.
  • Suhu udara tidak berubah, tetapi keadaan atmosfera adalah lembap. Udara makin lama akan menjadi semakin tepu dengan wap air.
  • Apabila awan telah terbentuk, titik-titik air dalam awan akan menjadi semakin besar dan awan itu akan menjadi semakin berat, dan perlahan-lahan daya tarikan bumi menariknya ke bawah. Hinggalah sampai satu peringkat titik-titik itu akan terus jatuh ke bawah dan turunlah hujan

Aku membuat clasification sendiri pasal awan. Haha.  Awan ceria dan awan marah.

Awan ceria di mana kita jumpa waktu tengah hari. Waktu siang yang cerah dan panas. Ye memang cuaca panas terik, tapi bila tengok awan tu sedap je mate memandang. Macam kapas.

Awan marah kita boleh jumpa waktu sebelum nak hujan. Nampak awan tu macam marah dan bertukar ke arah kegelapan. Langit menjadi gelap, suasana suram. Bila awan dah menjerit tak dapat tampung berat titik2 air yang ada, berwarna kelabu ke arah kehitam-hitaman, akan jatuh la awan tersebut menjadi hujan. (Ayat hiperbola) HAHA

Banyak artwork & hasil gambar aku pasal awan. Aku suka awan. Aku suka tengok awan. Suka tengok lama2. I wish I can touch it.

Fluffy clouds are yummy. Haha
Using my Diana F. Wooh

Pergi putrajaya, aku dapat a few gambar awan. Awan marah. Tapi tak buruk. Walaupun awan tu marah, tak nampak buruk pun. Time tu bentuk dia sangat lain. Memang cantik gila. Memang petanda nak hujan lebat lah. 

Awan marah
Keunikan bentuk awan petang tu

Saya harap awan tu berwarna. Berwarna-warni macam smarties. Pastu boleh makan. Bila nak makan, angkat tangan ke atas, dan genggam. Genggam macam baru pertama kali makan gula-gula kapas. Yummy!

Saya harap awan tu macam tilam. Bila tension saya boleh naik ke atas awan. Baring atas awan tanpa jatuh. Dan tinggal atas awan. Boleh tengok permandangan dari atas. Mesti best. Wooh.


Thanks for reading. Have a nice day :)

1 comment:

Atyn Roslan said...

Cantik OKAYYYYYYY. #jelly