Wednesday, October 23, 2013

Baked Eggplant

Baked Eggplant tu pebenda? Tu dalam bahasa omputih. Dalam bahasa melayunya terung bakar. Eh? Pape jela tapi nak cerita harini menu lunch aku adalah benda alah ni.

Pernah tengok dalam tv orang buat, aku macam teringin nak buat & rasa sendiri. Cuma yang ini aku ubah resipi. Resipi asal selalunya dorang akan letak parmesan cheese. 

Tula tetiba rajin, nak try la masak benda ni. Aku rasa siapa yang bujang2 tu boleh buat benda ni sebab menu ni memang simple sangat.

Resipi aku untuk makan sorang (Ikut korang la nak buat banyak mana)

Bahan -bahan
  1. Terung ( Lebih elok dapat terung yang bulat tu)
  2. Ayam cincang
  3. Kentang dipotong dadu
  4. Bawan putih & merah
  5. Cili padi (Nak bagi pedas. Tak nak letak pun takpe)
  6. Sos masam (Tak tau la nak explain camne, macam thai sos pun ada. Jumpa dalam peti ais gamaknya tapi tak nak pun takpe)
  7. Olive oil
Cara-cara

Masak isi ayam terlebih dahalu
  1. Masukkan bawang putih, bawang merah dan cili padi. 
  2. Masukkan kentang since kentang ni lambat nak masak, tumis semua sehingga sebati
  3. Masukkan ayam cincang, tumis sehingga separuh masak
  4. Masukkan sos masam
  5. Masukkan garam secukup rasa
Sesi membakar 
  1. Potong terung setebal 1cm macamtu.
  2. Gaulkan terung bersama olive oil. 
  3. Tuang sedikit olive oil di atas dulang
  4. Susun terung dan letakkan isi ayam yang sudah dimasak di atas terung
  5. Bakar dalam ketuhar salam suhu 200 darjah selama 15-20 minit
  6. Sedia untuk dihidang!

Inilah hasilnya yang tak seberapa. Rupa je nampak hodoh tapi cuba rasa dulu. Konfem sedap. Dulu aku pun tak makan terung tapi sekarang Im lovin it! Haha. Selamat mencuba semua! :)



Thanks for reading. Have a nice day :)

No comments: