Monday, August 8, 2011

Kelawar Di Bulan Puasa

Harini dah masuk hari ke lapan kita berpuasa. Kita ade lagi 3 minggu nak raya. Macam lambat sangat je. Menderita kejap. Hahaha. Harini nak cerita pasal kelawar. Kelawar yang menyerupai manusia. Hahaha. Kelawar tu adalah aku. Sejak seminggu puasa ni, start bulan puasa la, aku dah ade masalah nak tidur balik macam dulu2 mase sekolah.

Aku pun tak tau kenapa, maybe sebab bangun lambat kot. Tapi selalu pun aku bangun lambat waktu yang sama dalam pukul 2 petang. Dalam bulan puasa ni, jadual sepatutnya aku tidur pukul 3 pagi. Pastu bangun sahur. Main game handphone then tidur balik. Pastu bangun kul 2 lebih macam tu. Selalu lagi terlebih tidur takde pulak susah nak tidur.

Tiba2 sejak dua tiga empat menjak ni, macam makin tak boleh tidur. Tak tahu kenapa. Selalu kan aku online atau main game sampai pagi buta. Pastu off awal ingatkan nak tidur. Pastu tak boleh nak tidur. Main game fon, celik sana sini. Cuba lelap pun tak boleh. Hati macam resah je fikir something tapi tak tau fikir pasal ape. Haa, nak kate ade problem takde pun. Tapi otak macam sentiasa nak berfikir je. Adakah terlampau berfikir start dari exam haritu? Hahaha

Malam tadi pun asik resah je. Tak tau kenapa. Pukul 4.30pagi baru terlelap kejap. Tu pun tak lena. Then terus bangun sahur. Mandi. Gerak hantar mak pergi office then balik rumah shah alam kejap. Try tidur, tu pun tak lena. Pukul 10 pergi campus tidur dekat library, dpt la tidur 1 jam setengah. Itu pun ejat ngan mia kejut. haha. Bayangkan bila tak lena tidur macam biul sikit. Nak muntah pun ada terasa kepala di alam sendiri. Haha. Tapi dalam class tadi takde la mengantuk sangat.


Dah la balik naik public transport, ktm bus. Balik terus membuta sampai sebelum berbuka. Tula paling lena tidur. Agak2 nya dah berjangkit dengan ejat ni mengalami INSOMNIA. Haha. Bukan insomnia teruk lagi la. Aku baca baru sampai tahap primary insomnia.

  • Insomnia is difficulty getting to sleep or staying sleep or having non-refreshing sleep for atleast 1 month.
  • Primary insomnia refers to that not caused by any known physical or mental condition
  • People who have primary insomnia tend to keep thinking about getting enough sleep. The more they try to sleep, the greater the sense of frustration and distress and the more become difficult sleep becomes
  • Common causes - alcohol, anxiety, coffee, stress
  • Symptoms - difficulty having sleep at night, feeling tired during the day, not feeling fresh when you wake up and waking up several times during sleep.
  • Treatment - Dont take a daytime nap, exercise lightly before going to sleep, avoid caffeine and etc

Aku takde la sampai teruk mana. Tapi kalau aku tak cuba elak takut tak tidur sebulan kang. Ape tah hati ni resah sangat. Tak tau ape yg difikirkan. Aku cuba makan ubat selsema untuk tidur. Haha. (sebab selsema ok) So harap2 membantu aku nak tidur malam ni. Prevention is better than cure. TIBA2 je. HAHAHA.

Sesiapa ade masalah ni, try google cari. Jangan melayan kan tak boleh tidur tuEntri aku kali ni dah boleh buat assignment pasal health science dah sebenarnye. Hahaha. Ok selamat malam :)


Thanks for reading. Have a nice day :)

4 comments:

Cik Adi said...

yo lah,lau xleh tdo,u telan je ubat selesema. mesti boleh tido. hihi. ;)

Shazana Samaluddin said...

haah. i selalu jugak la buat camtu. hahaha. senang sikit nak tido :P

SENORITA ZATY said...

kelawar je bukan antu hehehe

Shazana Samaluddin said...

hahaha. hantu pun boleh jadi